MENU

Yaz Mucizesi Karpuz

Özel Hayat Hastanesi Diyetisyeni Dilara Süngü Bulut, yaz aylarının vazgeçilmez lezzeti karpuzun yüksek su içeriğiyle kişide tokluk ve düşük kalorisiyle diyet yapanların favori meyvesi olduğunu söyledi.

BURSA- Deniz, kum, güneş, rengarenk meyveler, capcanlı insanlar ile yaz eğlenceli bir mevsim. Çalışanların da yıl boyunca hayalini kurduğu ve en çok izin talep ettiği dinlenme ve arınma döneminin adı. Özel Hayat Hastanesi’nden Diyetisyeni Dilara Süngü Bulut, hayatımızın her döneminde önemli olan beslenme konusunda yaz döneminde dikkat edilmesi gereken noktalarını anlattı. Artan hava sıcaklığının vücutta su ile birlikte potasyum ve sodyum gibi mineral kayıplarına sebep olduğunu belirten Bulut, “Vücutta fazla su kaybı gerçekleştiğinde bulantı, baş dönmesi, halsizlik, bayılma hissi gibi sağlık problemleri oluşabilmektedir. Bu kayıpları yerine koyabilmek için, kadınların ortalama 10-12 bardak, erkeklerin ise 12-14 bardak su tüketimi önemlidir. Su içmekte zorlanan bireyler için birkaç teknikten söz edilebilir. Bunlardan ilki uyku dışında kalan süreyi 4 veya 5 zaman dilimine ayırarak su tüketmektir. Örneğin; günde 8 saat uyuyan bir kadın birey için günlük yaşam saati 16 saattir. Tüketilmesi istenilen 2 lt su 4 tane 0,5 lt ye eşit olduğundan, 16 saati 4’e bölerek her 4 saatte 0,5 lt su hedef verilebilir. Bu sayede gece yattığınızda 2 lt suyu tüketmiş olacaksınız. İkincisi ise suya nane, limon, tarçın, elma, salatalık, zencefil gibi hoşunuza giden ilavelerin yapılmasıdır. Böylelikle aroma katılmış suyu tüketmek daha kolay hale gelecektir” dedi.

 
SADECE MEYVE TÜKETMEK YETMEZ
 
Yazın özellikle sıcak günlerde öğünlerin meyve ile geçiştirildiğinin yaygın olarak gözlendiğini söyleyen Bulut, meyvenin ana yemek yerine tüketileceği durumlarda yanına mutlaka protein ilave edilmesi gerektiğini belirterek şu tavsiyede bulundu: “Karpuz-peynir, şeftali-yoğurt, incir-süt ikililerinin haftada birkaç gün öğün yerine tercih edebilirsiniz.”

 
ŞOK DİYETLER ALDATIYOR
 
“Tatilde ince görünmek için şok diyetlerin kurbanı olmamak çok önemlidir” diyen Bulut, . kısa zamanda çok kilo verdiren diyetlerin kas ve su kaybına neden olan aldatıcı programlar olduğuna değinerek, “Zayıflatıcı diyet programları kişinin yaşına, kilosuna, aktivite durumuna, günlük yaşantısına göre planlanmalıdır. İnternetteki, gazetedeki zayıflatıcı programlara itibar edilmemelidir” dedi.

 
AYIN MEYVESİ : KARPUZ
 
Diyetisyen Bulut, karpuzun hem likopen, hem de vitamin, mineral açısından zengin , antioksidan kapasitesi yüksek bir yaz meyvesi olduğunu söyledi.  Karpuzun içerdiği yüksek potasyum ile kalp fonksiyonlarını düzenleyici etkisi olduğunu belirten Bulut, şöyle devam etti:  “Karpuz çekirdekleri de içinde bulunan Cucurbocitrin adlı madde ile kan basıncını düşürmeye ve böbrek fonksiyonlarının düzenlenmesine yardımcı olur. Yüksek lif içeriğiyle bağırsak hareketlerini arttırırken, yüksek su içeriğiyle kişide tokluk hissi sağlaması ve düşük enerji içermesi (100 gramında 26 kalori) ile diyet yapanların favori meyvesidir. Ancak bu özellikleri göz önüne alınarak karpuzun sınırsızca tüketilmesi kişinin toplam enerji alımını arttırarak kilo almasına sebep olabilir.”
 
Yaz mucizesi karpuzun birçok şekilde tüketilebileceğini ifade eden Diyetisyen Bulut, karpuzlu dondurma tarifini de paylaştı:
 
KARPUZLU DONDURMA
Malzemeler
2 dilim karpuz
1 çay bardağı az yağlı süt
          
Hazırlanışı:
Çekirdekleri çıkarılan karpuz blenderdan geçirilir. İçine 1 çay bardağı az yağlı süt ilave edilir veya tekrar karıştırılır. Dondurma kaplarına doldurulur. İçine varsa dondurma çubuklarından yoksa çay kaşığı batırılır. Buzlukta bekletilir. Yaklaşık 4-5 saat sonra donmuş olacaktır.