MENU

Uzun Yola Çıkacaklar Dikkat !

Uzun yolculuklarda insanı zorlayan durumlar oluşabilir. Bu durumlar hafif düzeyli kas eklem ağrılarından kişinin sağlık problemlerine bağlı hayatı tehdit edebilecek durumlara uzanabilir. Kişinin genel sağlık durumuyla çok yakından ilişkili olmakla beraber hiçbir sağlık sorunu olmayanlarda bile yolculuk süresinin uzamasına paralel sorunlarda artış görülür.

Yolculukta problemlerin ilk kaynağı uzun oturma süresi ve uygun olmayan oturma şekli ve oturma tertibatıyla ilişkilidir. Genel kabul olarak 45 dakikadan sonraya sarkan oturma süreleri omurga ağrısını arttırmaya başlar.  Bel ve kalça bölgeleri sürekli sabit yük altında kalmaya bağlı kompresyon ağrısı denilen vücut ağırlık merkezinin yer değiştirmememsine bağlı ağrılara maruz kalır.  Diz ve boyun bölgeleri ise sürekli sabit kalmaya bağlı kas yorgunluğu ve dolaşım sisteminde kan akım problemleri nedeniyle ağrır. Araç kullanan kişilerde ek olarak omuz ve kol eklemlerinde de ağrı oluşur.  Dolaşım sistemi de kasların baskı yapıcı etkisinde azalmaya ve kişi susuz kalırsa ortaya çıkacak zorlanmaya bağlı problemlere yol açabilir. Bacaklarda özellikle ayak bilek çevresinde şişmeler, varislerde belirginleşme ve nadiren damar tıkanmaları görülebilir. Periferik sinir sisteminde dolaşım zayıflamasına ve basınca maruz kalmaya bağlı vücudun birçok bölgesinde geçici uyuşmalar görülür. Bu problemlerin oluşmasında aracın koltuğunun alçak olup olmaması, kişinin boyuna uygunluğu, bel ve boyun desteğinin varlığı önemlidir.

 İyi bir yolculuk için yukarıda saydığımız nedenlere yönelik uygun yönetim için dikkat edilmesi gerekenler şöyle sıralanabilir:
1.    yolculuk öncesi uykunun kaliteli bir şekilde yeterli uyunmuş olması. Uzun yolculuklar boyunca özelliklede yolculuk sonuna doğru bilinçte dalgalanma yaratabilen uyku problemleri ciddi kazalara yol açabilir.

2.    Yolculuğa uygun rahat giyinilmesi önemlidir çok dar, terletici giysilerden kaçınılmalıdır.

3.    Koltuğun her türlü ayarı kişiye özel olarak yapılmış olmalıdır.  Bel desteği, yükseklik, boyun desteği, direksiyona yakınlık-uzaklık ayarlanmalıdır.

4.    Güneş gözlüğü sıcak yaz günleri araç kullanımı için lüks değil ihtiyaçtır buna dikkat edilmelidir.

5.    45 dakikadan uzun oturmak tavsiye edilmemekle beraber çok sık mola vermek sürücünün motivasyonunu azaltabileceğinden en geç 2 saat sonunda çok uzun olmasa da bir mola vermek önerilir. 

6.    Aracı durdurup 5-10 adım atmak, hafif gerinme esneme hareketleri yapmak çok faydalıdır. Uzun mola verilecekse tüm molayı oturarak değil mümkünse sürenin çoğunda yürüyüş yaparak geçirip bu şekilde dinlenme yoluna gidilmelidir.

7.    Sık sık sıvı tüketmek dolaşımdan kaynaklanabilecek sorunları azaltmak için gereklidir. Yine bacak kaslarını oturulan yerde kasıp bırakarak yapılan 5-8 tekrarlı izometrik hareketler de hem şişlik oluşmasını hem de olası damar tıkanıklığının önlenmesi için faydalıdır.

8.    Bel fıtığı ve siyatik sinir ile ilgili ağrılı durumu olan kişiler bu önlemlere ekstra dikkat etmelidir çünkü uzun oturma süresi bu tip ağrıları aşırı derecede arttırabilir. Ayrıca sürekli cam açık şekilde vücudun sert hava akımlarına karşı bırakılması da bazı sinir dokusu problemleri yaratabilir.

Küçük ayrıntılara dikkat edilerek rahat ve sağlıklı bir yolculuk yapılabilir.

Uzm. Dr. Hüseyin ÇELEN
Hayat Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı