Site Dili : TR | EN
MENU

KIŞ DÖNEMİ BESLENME

Soğuk kış günlerini yaşadığımız şu günlerde daha güçlü bir bağışıklık sistemine sahip olarak enfeksiyon hastalıklarından korunmak ve kilo kontrolü sağlamak için 'Yeterli ve Dengeli Beslenme' çok önemlidir.

Özellikle kış aylarında sıklıkla görülen gribal enfeksiyonlara yakalanmamak, yakanlansak bile hafif atlatmak için bağışıklık sistemimizi güçlü tutmalıyız. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ)  antioksidan besinlerden zengin beslenmenin hastalıklara karşı koruyucu olduğunu önermektedir. Antioksidan besinler içerisinde A, C, E vitaminleri ve Selenyum ve Çinko minerallerini yüksek oranda bulunduran besinlerdir ve güçlü bir bağışıklık sistemi için bu besinlerin tüketimi arttırılmalıdır. Farklı renklere ait taze sebze ve meyve tüketimini her gün düzenli sağlamak antioksidan besinlerden zengin beslenmek için basit bir yöntemdir. Turunçgiller, kivi, yeşilbiber, domates, maydanoz, tere, roka, kuşburnu antioksidan bir vitamin olan C vitamini açısından; Kayısı,

portakal, havuç, maydanoz, ıspanak bir diğer antioksidan olan A vitamini bakımından; Yeşil yapraklı sebzeler ise E vitamini açısından zengin kaynaklardır. E vitaminin yanı sıra Çinkodan da zengin olan ve sert kabuklu meyveler olarak bilinen ceviz, fındık,bademin de her gün düzenli tüketimine dikkat edilmelidir. Süt grubu besinler olan süt-yoğurt-ayran-kefir ise A vitaminin başka bir kaynağıdır ve probiyotik içerikleri ile gastrointestinal florayı güçlendirerek bağışıklık sistemine katkı sağlarlar.

Yapılan araştırmalar göstermektedir ki kışın soğuk hava kaynaklı basit karbonhidrat olarak tanımladığımız şekere ve una daha doğrusu şeker ve un içeren hamur işleri, tatlı ve yağlı besinlerin tüketimi artmaktadır. Buna ek olarak günlerin kısa gecelerin uzun olması, havaların soğumasına bağlı olarak dışarıda yapılan fiziksel aktivitelerin azalması ve kışın kıyafetlerin kalınlaşmasıyla beden algısının azalması kilo alımını kolaylaştırmaktadır. Bahar ayları geldiğinde ise aniden farkına varılan kilo alımına hızlı çözümler aranmakta ve oldukça sağlıksız olan şok diyetlere, detokslara, ödem atıcı ya da laksatiflere yönelim olmaktadır. Bu sağlıksız ve kalıcı olmayan çözümler yerine kışın kilo kontrolü sağlamak ve sağlıklı beslenmeyi bir alışkanlık haline getirmek oldukça önemlidir.



Kışın kilo kontrolünü sağlayacak ve uygulaması oldukça pratik 10 tavsiye:





  1. Günlük enerji alımını dikkat edin! Havaların soğuması daha fazla karbonhidrat, protein ya da yağ almanızı gerektirmez.

  2. Öğün atlamayın! Sabah kahvaltısı yaptığınızdan, öğle ve akşam yemeklerinizi yediğinizden emin olun.

  3. Yeni bilgiler ışığında artık ara öğün herkes için şart değil! Eğer ki ana öğünler arasında acıkıyor ya da ana öğünde gereğinden fazla yiyorsanız, sağlıklı atıştırmalar yapın.

  4. Günde 5-9 porsiyon taze sebze ve meyve tüketin!

  5. Bağışıklığınızı güçlendirmek adına meyve suyunu değil, meyvenin kendisini tercih edin! Böylece hem porsiyon kontrolü sağlayın hem de posadan zengin beslenin.

  6. Haftada 2 gün mutlaka kuru baklagil tüketin!

  7. Günlük su alımına dikkat! Kilo başına 30 ml suya vücudunuzun ihtiyacı olduğunu unutmayın.

  8. Yoğun şeker ve un içeren besinlerin tüketimine dikkat! Kalorilerinin yüksek olduğunu ve sağlık için fayda sağlamadıklarını unutmayın, hiç mi yemeyeceğiz demeyin, sıklığına ve porsiyonuna dikkat edin.

  9. Gece atıştırmalıklarına dikkat! Evet sağlıklı beslenme markette başlar, unutmayın eve aldığınız bir yiyeceği mutlaka tüketirsiniz. Gece atıştırmalığı olarak salatalık, havuç ya da leblebi veya yağsız patlamış mısır tüketilebilir, porsiyon kontrolüne dikkat.

  10. Hareket edin! Dünya Sağlık Örgütü haftalık 150 ile 300 dakika fiziksel aktivenin kilo kontrolüne etkisi olduğunu söylemektedir.